'ER WAS EENS...'
SOCIALE LEERVERHALEN SCHRIJVEN
​
Leerlingen met autisme zitten soms met ontzettend veel vragen in hun hoofd. Een heleboel daarvan kunnen op een eenvoudige, autismevriendelijke, voorspelbare manier ingevuld worden, maar soms is dat wat moeilijker. ‘Waarom moet ik opletten in de klas?’, ‘Waarom moet ik beleefd zijn tegen een leraar?’, ‘Waarom moet ik huiswerk maken?’ … Als je antwoord als leraar niet verder gaat dan ‘omdat dat moet!’ of ‘omdat ik dat zeg!’, dan zou je wel eens tegen heel wat weerstand kunnen botsen.
Veel van zulke vragen duiken op in een brein dat nood heeft aan duidelijkheid en voorspelbaarheid. Als die ontbreekt, neemt angst, twijfel en onzekerheid de overhand, met allerlei gedragsuitingen tot gevolg. Sociale leerverhalen kunnen die nodige duidelijkheid en voorspelbaarheid bieden, als ze voldoen aan de regels van de kunst…
Tijdens deze workshop krijg je een helder overzicht van deze regels (Social Stories 10.3), de criteria voor een autismevriendelijk sociaal leerverhaal. Je oefent ze meteen door de basis te leggen voor je eigen, zelfgeschreven sociale leerverhaal voor een leerling met autisme.
​
Duurtijd opleiding? Minimum een hele dag. Kan met meer oefenen uitgebreid worden tot tweedaagse opleiding.
Voorkennis? Basiskennis autisme vereist.
Aantal deelnemers? Maximum 16 wegens intensieve begeleiding bij oefenen.